Tulevaisuuden konseptiaihio on työkalu uusien ratkaisujen kehittämiseksi.

Hyöty
Konsepti on suunnitteilla olevan palvelun kuvaus, jossa selkiytetään uuden palvelun keskeinen idea. Konseptissa kuvataan , mitä palvelussa tuotetaan, miten palvelu saadaan toteutettua ja miten palvelu vastaa asiakkaan tarpeeseen tai ongelmaan. Lisäksi kuvataan mitä toteuttaminen vaatii palvelun tuottajalta. Palvelukonseptin avulla voidaan konkretisoida uudesta ideasta suunniteltu kokonaisuus, mutta sen käyttö sopii myös olemassa olevan palvelun jatkokehitystyöhön.
Kohderyhmä
Strategia- ja kehittämistiimit, johtajat sekä asiantuntijat, koko henkilökunta.
Osallistujamäärä ja aika
Konsepti kuvaaminen vie 30-60 minuuttia ja sopiva ryhmäkoko harjoitukseen on 2-6 henkilöä.
Lisätietoa työkalusta
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum Media Oy
Goldstein, S., Johnsaton, R. Duffy, J. & Rao, Jay. 2022. The service concept: the missing link in service design research?
Työskentely: esitiedot
Vaikutus- ja todennäköisyysmatriisi on ennakointitiedon arvottamistyökalu.
Ennen työkalun käyttöä tarkastellaan ennakointitietoa ja sovitaan aikajänteestä, jossa tulevaisuutta ennakoidaan.
Työskentely: esitiedot ja valmistautuminen
- Tehtävänä on luoda tulevaisuuden konseptiaihio hyödyntäen edellisen työkalun tuloksia (visioiva konseptointi) tai ennakoinnin tietolähteitä.
- Työskentely toteutetaan pienryhmissä. Työskentelyn aikana voi hyödyntää tausta-aineistona ennakoinnin tietolähteitä.
- Pohtikaa millaisille palveluille, tuotteille tai toimintamalleille on tulevaisuudessa tarvetta. Valitkaa edellisen työkalun tuloksista (visioiva konseptointi) tai vaihtoehtoisesti hyödyntäen ennakoinnin tietolähteitä yksi konsepti-idea, jota lähdette kehittämään eteenpäin konseptiaihioksi.
Työskentely: täyttövaihe
- Kirjatkaa valitsemanne konsepti-idea työlomakkeeseen otsikon yläpuolelle. Pohtikaa seuraavia osa-alueita ja kirjatkaa asiat työlomakkeelle.
- Asiakassegmentit: Mitkä ovat konsepti-idean mahdolliset kohderyhmät, joille kehitettävä konsepti-idea suunnitellaan (käyttäjä- ja ostaja-asiakkaat) Muistakaa eläytyä asiakkaan saappaisiin! Mitä asiakas ajattelee, tuntee ym.
- Ongelma/tarve: Minkä tulevaisuuden ongelman tai tarpeen konsepti-idea ratkaisee ja miten? Listatkaa 1-3 ongelmaa tai tarvetta johon idea tuo ratkaisun.
- Määritelkää tässä vaiheessa tarkemmin konseptiaihio (palvelu, tuote, toimintamalli etc.) ja kirjatkaa se työlomakkeen yläosaan.
- Ratkaisu: Hahmotelkaa ratkaisu jokaiseen ongelmaan tai tarpeeseen.
- Pohtikaa, miten ratkaisu mukautuu muuttuvaan toimintaympäristöön?
- Mitkä tulevaisuutta muokkaavat tekijät tukevat ja mahdollistavat konseptiaihion kehittämistä ja toteuttamista?
- Mitä esteitä tai haasteita ennakoidaan ja miten ne ratkaistaan?
- Mitä ratkaisu vaatii meiltä?: Pohtikaa mihin meidän pitää panostaa?
- Millaisia mahdollisia esteitä esiintyy? Millaista osaamista jatkossa vaaditaan?
- Aikajänne: Pohtikaa lopuksi millä aikajänteellä ratkaisu on mahdollinen toteuttaa.
